Taru historia

Tarinat ja kuvat kopioitu Matti Verkkosen tekemiltä sivustoilta:Verkkosen laivurit Päijänteellä


S/S TARU
  • Matkustajalaiva, rakennettu Lehtoniemen Konepajalla Varkaudessa 1920.
  • Pituus 24,73 m, leveys 5,37 m, syvyys 2,49 m.
  • Kantavuus 111,61 tn(Brutto), 54,61 tn(Netto)
  • Koneteho 150 ihv, iskumäärä 225 kertaa/min
  • Nopeus: 10,5 solmua
  • Kulutus: 0,85 kuutiota/h halkoja
  • Matkustajamäärä: 140
  • Hankintahinta vuonna 1920 oli 557 000 mk

Einar oli kahteen otteeseen TARUSSA;
  • Vuosina 1924 - 1926 hän oli laivan perämiehenä
  • Vuosina 1945 - 1948 laivan päällikkönä.
Laivan omistajana oli Jyväskylä-Päijänteen Laiva Oy 
TARU kulki reittiä Jyväskylä - Lahti, sekä Sysmästä ja Luhangasta Vesijärvelle.
Laivaan tehtiin siistimistöitä 1947 ja Sisä-Suomen toimittaja vieraili laivassa. Hän kirjoitti torstaina toukokun 8. päivän numerossa käynnistään laivalla seuraavasti:
Emme olleet uskoa silmiämme, kun näimme 'Tarun' valkean kyljen. Se vaikutti kuin kasvonsa pesseeltä. Laivan kapteeni Verkkonen vei meidät istumaan hyttiinsä näytettyään ensiksi kaikki paikat. Viihtyisä ja kodikas hytti muistutti jonkin verran valtamerihöyryn salonkia täydellisen korjauksen jälkeen ... 
Jyväskylä-Päijänteen Laiva Oy myi TARUn 1948 Puukemia Oy:lle turveproomujen hinaajaksi ja sille annettiin nimeksi HEVOSSAARI.
Nykyään laiva on päijäneteellä huvialuksena nimellä Taru

S/S TARU Laiturissa 1926
S/S TARU Laiturissa


Einar Evert Verkkonen 1899 - 1961

S/S TARU piirrustukset
S/S TARU Einar katselemassa Päijännettä Lehtiselällä heinäkuussa 1946
S/S TARU Laiturissa

Comments