Ruotsalainen historia

Tarinat ja kuvat kopioitu Matti Verkkosen tekemiltä sivustoilta:Verkkosen laivurit Päijänteellä


S/S RUOTSALAINEN
  • Höyryhinaaja. Rakennettu Savonlinnassa Lypsyniemen konepajalla 1938.
  • Tehty vahvarunkoiseksi jäissä kulkemista varten.
  • Pituus 22.10 m, leveys 5,32 m, syväys 2,25 m.
  • Kantavuus 86,10 tn(Brutto), 22,70 tn(netto)
  • Kone 280 ihv, Kattilan tulipinta 75 m2, Työpaine 13 bar
  • koneen kierrosluku 160 krt/min
  • Polttoaineenkulutus 1,14 m3 halkoja tunnissa hinauksessa.
  • Omistaja: Kymin Uittoyhdistys 

Kymin Uittoyhdistys tilasi ensimmäisen potkurivetoisen teho hinaajan ja 1938 Lypsyniemen Konepaja Savonlinnassa rakensi sen. Alus oli vesistön voimakkain ivh 280, työ teholtaan 62% parempi kuin seuraava. Voimakkaana hinaajana laiva suoritti pitkän matkan hinauksia, etupäässä Kalkkisten kanavan kautta nimikkojärvensä - Ruotsalaisen - läpi Vuolenkoskelle.

1960 luvun lopulla alus myytiin romu-kauppias Häkkiselle, hänen toimestaan poistettiin höyrykone Ja kattila. Loppu raudat osti Timo Kulju, laiva piti pilputa sulatusuuniin sopivaksi romuksi. 
Yllättäen 1970 Kivistön Matti osti Kuljulta laivan pois. Laivaan asennettiin 8 sylinterinen valmet moottori ja 1972 ajettiin ensimmäiset diesel tyypit.

Lähtö ensimmäisille maileille
Vesijärvellä




Laiva ostohetkellä 1970
Einar Evert Verkkonen 1899 - 1961 oli höyryhinaaja RUOTSALAISEN päällikkönä vuoden 1951



Comments