Tarinat ja kuvat kopioitu Matti Verkkosen tekemiltä sivustoilta:Verkkosen laivurit Päijänteellä S/S RUOTSALAINEN
Kymin Uittoyhdistys tilasi ensimmäisen potkurivetoisen teho hinaajan ja 1938 Lypsyniemen Konepaja Savonlinnassa rakensi sen. Alus oli vesistön voimakkain ivh 280, työ teholtaan 62% parempi kuin seuraava. Voimakkaana hinaajana laiva suoritti pitkän matkan hinauksia, etupäässä Kalkkisten kanavan kautta nimikkojärvensä - Ruotsalaisen - läpi Vuolenkoskelle. 1960 luvun lopulla alus myytiin romu-kauppias Häkkiselle, hänen toimestaan poistettiin höyrykone Ja kattila. Loppu raudat osti Timo Kulju, laiva piti pilputa sulatusuuniin sopivaksi romuksi. Yllättäen 1970 Kivistön Matti osti Kuljulta laivan pois. Laivaan asennettiin 8 sylinterinen valmet moottori ja 1972 ajettiin ensimmäiset diesel tyypit. |
ALUSREKISTERI > Alusten historiatiedot >