Pirttijärvi historia

Entisen höyryvarppari s/s PIRTTIJÄRVEN historiaa: 
Oulussa v.1921 rakennettiin höyryhinaaja (varppaaja), joka sai nimekseen s/s KAIVANTO. Uleå niminen yhtiö omisti tämän aluksen ja myi sen sitten v. 1923 Oulujoen Uittoyhdistykselle Kajaaniin. Alus kuljetettiin samana vuonna Kajaaniin Sotkamon vesille, siellä alus ristittiin uudelleen paikallisen järven nimen mukaisesti s/s PIRTTIJÄRVEKSI.
Aluksen pituus oli silloin 14m, leveys 3,50m ja syväys 1,28m, bruttorekisteripaino oli 26,06t ja nettopaino 7,12t. Pirttijärvi toimi varppaajana Sotkamon vesillä kaikkiaan lähes 50 vuoden ajan, myöskin Ristijärvellä ja Ontojärvellä tarpeen mukaan. 
Ristijärven telakalla v.1959 aluksesta poistettiin höyrykattila ja höyrykoneen tilalle asennettiin uusi 4-sylinterinen 30-40 hv Wikström-dieselmoottori, kytkimenä oli mekaaninen Parsons-kytkin. Viimeisenä ammattikipparina toimi Jaska Mytty Kuhmosta vuosina 1962-1970. Kun alus kävi yhtiölle tarpeettomaksi, se myytin pois 1.4.1970 yksityiskäyttöön Helsinkiin.
Alus kuljetettiin Ontojärveltä autolla Saloon, missä se laskettiin Suomenlahteen. Helsingissä Pirttijärvi lojui lähes käyttämättömänä viisi vuotta, siellä se oli saanut nimekseen m/s HIRMU. Syyskuussa 1975 veljekset Erkki ja Olavi Honkanen ostivat tämän aluksen ja toivat sen Keski-Suomeen Päijänteelle. Alus kuljetettiin junalla Helsingistä Jyväskylään, missä se laskettiin Päijänteeseen. 
Kolmen vuoden ajan Honkasen veljekset itse kunnostivat ja rakensivat alusta. Sen yläkannelle tehtiin ajohytti ja keittiö, sauna ja wc. Alhaalta rungosta poistettiin varppauskelat ja moottori siirrettiin aluksen peräosaan. Näin saatiin entisen pannuhuoneen paikalle tilava salonki (n. 4x3m) ja entinen miehistöhytti kunnostettiin makuuhytiksi. Myös moottori ja kytkin vaihdettiin, kun entinen Wikström väsyi ja hajosi! Tilalle asennettiin marinoitu Volvo D 67 C, 120hv ja hydraulinen kytkin. Alus maalattiin uudelleen ja sen nimeksi tuli entinen tuttu m/s Pirttijärvi, kun se kesäisin purjehtii huvi-aluksena pitkin Päijännettä eläkepäiviään vietellen ja Sotkamon vesistöjä muistellen. 
kirj. Erkki Honkanen

Alus vaihtoi omistajaa v.1987, kun Yrjö Heino ja Mervi Nieminen hankkivat sen ja m/s Pirttijärven kotisatamaksi tuli Jämsä. Siinä jokirannassa se oli Yllin ja Mervin huolenpidon kohteena 17v. ajan. 
Alus telakoitiin v.2001, jolloin siihen vaihdettiin moottori IVECO Aifo 8061 i 25 (121hv) ja ZF-MPM kytkin, lisäksi asennettiin septitankki ja polttoainejärjestelmä uusittiin. v.2004 alus laskettiin vesille uudelleen maalattuna ja entistä ehompana, mutta käyttö jäi vähäiseksi ajan puutteen takia. Tällöin heille tuli mieleen lausahdus, joka oli sattunut pian Pirttijärven hankkimisen jälkeen: " Jos joskus aiot luopua laivasta, ota yhteyttä", ja niin viesti tuli perille Päijänteen Laivureiden syyskokoukseen Vääksyyn v.2004. Neuvotteluja ei paljoa tarvittu ja niin m/s Pirttijärvi vaihtoi omistajaa ja uuden omistajan 17v odotus päättyi. 
Keväällä v.2005 Erkki Villberg ajoi m/s Pirttijärven Olkkolaan telakan rantaan Yllin tarkan silmälläpidon alla. Alkoi keulahytin levytys, koska se oli purettu edellisenä vuonna. Samoin takakannen istuimet laudoitettiin ja keulakannelle tehtiin köysi-ja kaasupullolaatikko. Nyt keulahyttiin on rakennettu makuulaverit ja samoin keittiötä on muutettu, lisäksi salonkiin on asennettu takka ja wc on rakennettu toimivaksi. m/s Pirttijärven talvisatama on Lahti ja kesäisin tukikohtana on m/s Pellonpään kotisatama Sysmän Sotkettamassa. 
kirj. Erkki Villberg
s/s Pirttijärven miehistöä 30-luvulta. 
Edessä laivan silloinen kapteeni Kalle Tikkanen lakki päässä. Takana vasemmalta nuorempi lämmittäjä Veikko Hartikainen, vanhempi lämmittäjä K. Hartikainen, kansimies Eemeli Kettunen. Konemestari Veikko Moilanen, kansimies Arvo Kettunen, loput muut miehet kuuluvat tilapäisiin rantapuun kerääjiin.




Comments