Pellonpää historia

  • Alus on rakennettu Kotkassa armeijan yhteysalukseksi vuonna 1925.
  • Alkuperäinen nimi oli SUNILA II, kun se ostettiin kymin Uittoyhdistyksen hinaajaksi v. 1938.
  • Jonkun aikaa se toimi Sunila II - nimellä, kunnes se muutettiin PELLONPÄÄ - nimiseksi.
  • Alkuperäinen moottori oli Bolinder kuulasytytysmoottori.
  • Vuonna 1952 siihen vaihdettiin 4- syl. Wikström dieselmoottori, teholtaan 70-80 hv.
  • Kansirakenteet uusittii 1953. Tähän aikaan sanottiin, että se oli kunnoltaan Kymin Uittoyhdistyksen paras alus Päijänteellä.
  • Toimialueena oli tuolloin Etelä- Päijänteen lauttaus ja rantaniputuksen avustaminen.
  • Aluksella on hinattu 200 - 300 nipun lauttoja.
  • Laivaväki oli 2 henkilöä.
  • Päälliköinä olleet mm. Aapeli Harjukari 20 vuotta ja Viljo Lahti.
  • Alus siirtyi Keiteleelle ilmeisesti 1961.
  • Viimeksi alus on toiminut ammattiliikenteessä hinaajkana 11.9.1971.
  • Aluksen nykyinen omistaja osti aluksen Kymin Uittoyhdistykseltä v.1981.
  • Alus kunnostettiin ja hiekkapuhallettiin, maalattiin, sekä uusittiin sisustus vuosina 1981 - 1982.
  • Alukseen vaihdettiin uusi kone Volvo penta MD 27 RB.
  • Aluksen ulkomuoto ja väritys säilytetty entisenä.
  • Alus laskettiin uudelleen vesille juhannukseksi 1982 ja on siitä lähtien ollut Seppo Kangassalon perheen käytössä.
  • Aluksen sisustuksen puutyöt vuosina 1981-82 teki Erkki Willberg ja hän tästä syystä nimetty Pellonpään "förstiksi".


Välipää

Työssä

Juhannus ovella





Comments