Olka historia

Aluksen historia on todella pitkä ja monivaiheinen. Sillä on ollut 18 eri omistajaa ja 10 eri nimeä. Eri vaiheita aluksen historiaan osuu 20 kappaletta, sisältäen puurungon uusimisen kahdesti ja aluksen muuttamisen teräsrunkoiseksi 1922, sekä moottorilaivaksi 1954. Alus on seilannut; Näsijärvellä, Pyhäjärvellä, Saimaalla ja Päijänteellä. 
    Aluksen historia alkaa uskomattomasti jo vuodelta 1876, jolloin Tampereen Konepajan silloinen tekninen johtaja, insinööri Hermann Kauffmann rakennutti konepajalla itselleen huvialuksen. Alus oli puurakenteinen ja se sai nimekseen GÖTA. Alus laskettiin Näsijärveen ja sillä tehtiin matkoja mm. Kauffmannin kesäasunnolle Teiskoon.
  • 1880 aluksen osti laivuri Heikki Willman Virroilla ja alus oli mm. tavarankuljetus ja hinaus käytössä.
  • 1884 alus siirtyi Pyhäjärven puolelle Pälkäneelle, maanviljelijä Benjamin Nurmiselle maanviljelystuotteiden ja halkojen kuljetukseen. Tässä vaiheessa se sai nimen KOSTIA. Aluksen puurunko uusittiin pian siirron jälkeen. Puolet aluksesta oli 1880 luvun loppu puolella herra Winbergin omituksesta.
  • Syksyllä 1891, Nurmisen kuoltua, omistajaksi siirtyi hetkeksi Winberg, joka kuitenkin myi sen heti hämeenlinnalaiselle kauppiaalle H. Heinolle. Aluksen nimi oli nyt INTO, ja sillä kuljetettiin kauppatavaraa Vanajaveden alueella.
  • 1895 alus vaihtoi jälleen omistajaa ja nimeä. Alus siirtyi Sääksmäelle, josta käsin Pohjan Sahan omistaja A. V. Hagén kuljetti ja hinasi aluksella sahatavaraa. Alus sai nimekseen DAGMAR ja sillä tehtiin myös huvimatkoja.
  • 1899 aluksen omistus siirtyi tamperelaiselle tukkukauppiaalle C.G. Blombergille, ja sillä kuljetettiin taas saha- ja kauppatavaraa. Aluksen nimi oli nyt DAGMAR II, erotukseksi Näsijärven puolella kulkevasta Finlaysonin DAGMAR-laivasta.
  • 1902 alus sai uuden pitkäaikaisen omistajan ja käyttötarkoituksen, kun Tamperelainen sahanomistaja Alfred Selin aloitti sillä saha- ja halkoliikenteen lisäksi matkustajaliikenteen. Alus sai nimekseen LEIVO.
  • 1910 aluksen puurunko jälleen uusittiin ja sen nimeksi muutettiin WIIKINSAARI. Alus tuli Matkustajaliikenteeseen Tampereen Pirkkalan reitille.
  • 1915 alukseen todennäköisesti asennettiin uusi KFD:n uusi höyrykone.
  • 1919 omistajaksi siirtyi yhtiöjärjestelyiden myötä Pyhäjärven Saha Oy Pirkkalasta, Yhtiön perustaja Alfred Selin oli kuollut jo vuonna 1916.
  • 1922 alus uusittiin täysin kun K.F. Dunderbergin Konepaja teki siihen uuden teräsrungon, ainoastaan vanha koneisto jäi käyttöön. Aluksen mitoiksi tulivat uusinnassa; pituus 18,74m ja leveys 4,13m. Vanha puurunko jäi proomuksi. Aluksen nimeksi tuli VIIKINSAARI I
  • 1933 omistajaksi siirtyi Osuusliike Woima i.l., nimenä säilyi edelleen VIIKINSAARI 
  • 1937 omistus siirtyi laivuri Kalle Wallinille, alus jatkoi liikennöintiä Pyhäjärvellä LAINE nimellä. Sota-aikana, kun liikennevälineistä oli pulaa, LAINE kuljetti työväkeä kaupungista Pyhäjärven yli Valtion Lentokonetehtaalle (myöhemmin Valmet), Härmälään.
  • 1943 aluksen pitkäaikaiseksi omistajaksi siirtyi Tampereen Työväenyhdistys ry., joka omisti myös suositun Viikinsaaren tanssipaikan. Kuljetukset kaupungista Viikinsaareen jatkuivat.
  • 1954 alus muutettiin moottorilaivaksi, taas K.F. Dunderbergin konepajan toimesta. Tanssi-innostuksen hiivuttua matkailu Viikinsaareen väheni ja loppui kokonaan LAINE aluksella 60 luvun puolivälissä. Myös aluksen moottori oli loppuun kulunut.
  • 1967 alus siirtyi Turenkilaisen Lauri Selinin omistukseen.
  • 1969 alus siirtyi Saimaan vesiin, kun yrittäjä Erkki Valtonen joka tunnettiin myös nimellä "Pontuksen Onansis" aloitti sillä matkustajaliikenteen Lappeenrannassa käsin.
  • 1973 aluksen historia sivuaa Kouvolan Kippareita, tuolloin alus siirtyi kauppaneuvos Olavi Kososen Käyttöön huvialukseksi ja sai nimen OLKA. Olavi Kosonen asensi alukseen MB 155 hv moottorin, vuosimallia 1965.
  • 1978 Kosonen luopui aluksesta ja se siirtyi Päijänteelle riihimäkeläisen Pekka Saarion omistukseen. Aluksen kytkin oli hajonnut pian tämän jälkeen ja se oli käyttämättömänä muutaman vuoden Vesijärven satamassa.
  • 1982 omistajaksi vaihtui Markku Juutinen Hollolasta, joka kunnosti aluksen ja se tuli taas aktiivi käyttöön
  • 2000 Juutinen myi aluksen Lauri Luomalle, alus säilyi näin suvun käytössä.

Comments