Liwia historia

S/S Kajaani VI

S/S Kajaani VI on vuonna 1921valmistettu höyrylaiva, joka alun perin toimi hinaajana Oulujärvellä. Vuonna1963 alus siirrettiin proomuksi Kajaani Oy:n henkilökunnan kuljetukseen Ärjänsaareen. Edelleen vuonna 1975 alus siirrettiin Saimaan vesistöön ja perusteellisen kunnostuksen jälkeen19952000 alus siirrettiin risteilykäyttöön Keiteleen kanavalle jaKeitele-järvelle. Risteilytoiminta lopetettiin syksyllä 2006, jolloin alus siirtyi kokonaan yksityiskäyttöön.

Tietoja aluksesta

Alus rakennettiin talvella 1920–21 Varkaudessa Lehtoniemen telakalla ja siirrettiin Oulujärven rantaan lohkoina, jossa se lopullisesti koottiin. Kuljetus tapahtui rautateitse.

Alus oli paikallisten tietojen mukaan aikansa suurin ja nopein hinaaja Oulujärvellä. Se oli varustettu 160 ihv (indikoitua hevosvoimaa)höyrykoneella, joka myös toimi pääkoneena. Lisäksi aluksessa oli apukoneet, joista toinen käytti generaattoria ja toinen pumppua. Aluksessa oli perässä lauhdevesitankki, joka toimi pintalauhduttajana. Alukseen asennettiin vuonna 1952 uusi 15 barin kattila. Myös vuonna 1961 alukseen tehtiin huoltotöitä.

Alus oli rakennettu merikelpoiseksi ja siinä oli muun muassa jäävahvistuksena keulapuolella kaaritus 30 senttimetrin välein.

Käyttöhistoria

Vuonna 1963 hinauskäyttö lopetettiin, jonka jälkeen alusta käytettiin Kajaani Oy:n henkilökunnan kuljetuksessa Ärjän saareen. Kattilaa ei enää lämmitetty, vaan alusta käytettiin proomuna.

Vuonna 1967 alus myytiin Reino Markkaselle, joka purki siitä höyrykattilan ja –koneen. Tilalle tuli kauniskäyntinen AEC-diesel 150 hv ja Twin Disc –mekaaninen merikytkin. Vanhat osat lienevät tulleet hylätyiksi siten, että kattila ja kone menivät romun ostajalle. Kattila päätyi teollisuuden palvelukseen Jyväskylään. Muita purettuja osia löytyy muun muassa Alajärveltä (Aunola).

Kun alus siirtyi vuonna 1974 Markku Markkolan omistukseen, se siirrettiin maakuljetuksena Saimaan vesistöön vuonna 1975.Iisalmeen siirron yhteydessä jouduttiin purkamaan vanha ohjaushytti kuljetuksen mataloittamiseksi. Markkola rakennutti uuden ohjaushytin teräksestä.

Aluksen peruskorjaus tehtiin vuosina 1995–2000, jonka jälkeen alus on toimi matkustaja-aluksena m/s Liwia -nimellä Keiteleen kanavalla ja Keitele-järvellä vuoteen 2006 asti, jolloin se jäi varustajan (Sydän-Suomen Laiva Oy:n) omaan käyttöön.

Vuonna 2011 alus myytiin lappeenrantalaiselle ostajalle,. Kaupan ehdot eivät lopulta kuitenkaan toteutuneet, jolloin alus myytiin uudelleen syyskuussa 2013, jolloin se siirtyi Lahteen.

Aluksesta tehtiin perinteitä kunnioittaen vanhan ajan sisävesimatkustajalaiva, jonka tekniikka vastaa kuitenkin nykyajan vaatimuksia

.Peruskorjauksen 1995–2000 jälkeen

Erittely tekniikasta M/S Liwia

  • Koneisto:
    • Pääkone Scania DS8 v-77 peruskorjattu vuonna 1998 ja asennettu laivaan vuonna 2001. Hydraulinen TwinDisc-kytkin asennettiin 2002.
    • Apukone Valmet 310 DG v-74 asennettu laivaan vuonna 1998
  • Navigointi:
    • Täydellinen nav.varustus
  • Lämmitysjärjestelmä:
    • Vesikeskuslämmitys, öljykattila, kabola ja moottorilämmitys
  • Lämmin ja kylmä painevesi
  • Erillinen paineistettu juomavesijärjestelmä 200 litraa
  • Vesi-wc ja septi 600 litraa
  • Sauna sähkökiukaalla
  • Suihku
  • Sähköjärjestelmä:
    • 24VDC akustot: käynnistysakusto 2 x 160A, automatiikan ohjausakusto 2 x 44A, käyttöakusto 2 x 100A, invertteriakusto 2 x 225A
    • 12VDC akusto 160A navigointi ja kylmälaitteet
    • 230/400VAC Generaattori 20kVA/maasähkö
    • Invertteri 230VAC 1800W ja 350W
    • Aurinkopaneeli 120W
  • Hydrauliikka:
    • Hydraulipumppu
    • Ohjaus
    • Mastojen kaato/nosto
  • Laivakeittiö
  • Majoitustilat:
    • Hytit 5 kpl
    • Vuoteet 16 kpl
Comments