JormaII historia


  • Aluksen rakennutti A.Ahlström Oy vuonna 1913 Ahlströmin telakalla Varkaudessa, rakennusnumerolla 510 höyryhinaajaksi. Aluksen mitat olivat 24,00m x 5,45m x 2,48m Höyrykoneen teho oli 290 ihv. Vetoisuus 81.23 Brt, 24.47 Nrt. Alus sai nimekseen JORMA II.
  • Hinaaja siirtyi ensin venäläisille nimellä GENERAL BUINITSKIN, sen jälkeen Suomen valtiolle nimellä LOTSEN, kunnes vuonna 1925 se oston kautta siirtyi takaisin A.Ahlströmin hinaajalaivastoon ja sai takaisin alkuperäisen nimensä JORMA II. Alus oli rekisteröitynä Savonlinnaan numerolla 600 ja kotipaikkana A.Ahlström Oy Varkauden tehdas ja Savonlinnan tehdas.
  • Vuonna 1970 omistajaksi merkitty Tehdaspuu Savonlinnasta ja vuonna 1972 se on myyty Helsinkiin omistajana Laivaisännistö s/s JORMA II, Aarre Ilvesviita Helsinki. Hänen toimestaan aluksesta poistettiin höyrykone ja kattila, alus dieselöitiin.
  • Vuonna 1976 on aluksen ostanut Jukka Joensuu Helsingistä ja vuodesta 1984 alkaen omistajaksi ilmoitetaan Sannikka Eeva Elisabeth Helsingistä. Alus oli ainakin Porissa Reposaaressa. Myöhemmin se oli nostettu maille Kaskisissa ja siitä oli poistettu moottori.
  • Aluksen osti Kalle Järvinen Jämsästä ja toi sen autokuljetuksena Kaskisista Jämsän Olkkolaan kesällä 1995. Nyt alusta on kunnostettu ja siihen on asennettu Scania dieselmoottori, kesällä 1999 se jo purjehti Päijänteellä huvialuksena nimellä JORMA II
Comments