Iitinvirta historia

1938  Omistajana Kymin 
uittoyhdistys

Alus valmistettiin vuonna 1938 Väinölän konepajalla Jyväskylän maalaiskunnassa Kymin Lauttausyhdistyksen tilauksesta. 
Höyrykoneen tyyppi oli 2-paisunta suihkulauhduttaja joka kehitti 72 indikoitua hevosvoimaa. Höyryvarppaaja nimettiin S/S IITINVIRRAKSI ja se sijoitettiin Leinin vesille.





1958  Leinillä 

Päällikkö: Vihtori Taiso
Perämies: Juhani Nielelä
Konemestari: Väinö Haapaniemi
Koneenhoitaja: Jalonen Arvo


1965

Päällikkö: Pekka Parkkonen
Perämies Valdrid Peltola
Konepäällikkö: Väinö Haapaniemi

1967  Ilmari Lahti   

Lasse Parkkali osti itselleen Vuohijärvi nimisen aluksen Kymin uittoyhdistykseltä ja kertoi hyvälle ystävälleen Ilmari Lahdelle että siellä oli toinenkin Iitinvirta niminen alus myynnissä. Ilmari tarjosi aluksesta 5000 mk ja sai sen sillä.

Koska Ilmari oli töiden puolesta paljon matkoilla valtuutti hän Lassen hoitamaan alusten maakuljetuksen Leinin vesistöstä Lahteen.




08.05.1969  Pekka Sillanpää   

Alus alkaa saada nykyisiä muotojaan ja nimi vaihdetaan Matleenaksi Höyrykone poistettiin ja tilalle vaihdettiin 4-tahti diesel ALLIS-CHALMERS HD 516, 99 hevosvoimaa 

12.06.1973  Viljo Ellonen  Lahti 

Matleena rekisteröidään matkustaja-alukseksi ja se aloittaan kaupallisen liikenteen Ravintola Tallukan risteilijänä.
Bruttovetoisuus 51,20 rekisteritonnia eli 145,03 kuutiometriä
Nettovetoisuus 34,82 rekisteritonnia eli 98,63 kuutiometriä
Päällikkö: Yrjö Olavi Tiihonen
Moottorikonemestari: A.J Ala-Prinkkala
Kokki: Juhana Helmer

1994  Tj. Widding  Lahti   


1994  Jukka Ekman  Vesivehmaa 

Telakoitu ja runkokatsastettu. 
Moottoriksi vaihdettu Scania 111
Ylähyttiä jatkettu ja tehty sauna ja WC


2007  Jouni ja Pia Salminen  Jämsä 

7.3.2007 allekirjoitettu kauppakirjat missä omistus siirtyy Jouni ja Pia Salmiselle
Heinäkuussa 2010 alus telakoidaan ja se saa alkuperäisen nimensä IITINVIRTA.
Comments