Hiekkaranta historia

Alus rakennettiin Porvoolaisen August Eklöf – yhtiön Tolkkisten telakalla 1946 puurunkoiseksi miinanraivaajaksi sodan jälkeiseen miinanraivaukseen Suomenlahdelle ja pohjoiselle Itämerelle.

Aluksen on suunnitellut insinööri Gösta Kyntzell. Näitä aluksia rakennettiin merivoimille kaikkiaan 18 kappaletta ja niiden alusluokka nimeksi annettiin Kuha. Alukset nimettiinkin Kuha 1-18 nimisiksi. Oma aluksemme on Kuha 18. Alkuperäisenä voimanlähteenä oli englantilainen Lister moottori ja aseistuksena yksi 20 mm tykki. Miehistöön kuului kahdeksan (8) henkilöä. Kuha 18 valmistui viimeisenä ja se siirrettiin reserviin 1961. 

Alus myytiin huutokaupalla turkulaiselle tuntemattomaksi jääneelle ostajalle joka myikin aluksen hyvin pian eteenpäin. Ostajana oli 1940 luvulta Turun seudulla saaristoliikennettä hoitanut Matkailu- ja Kuljetus Oy. Yhtiöllä oli paikallisliikenteessä useita matkustaja-aluksia ja niinpä tästäkin tehtiin sellainen. Alus sai uudeksi nimekseen Hiekkaranta ja se kuljetti matkustajia aina vuoteen 1969.

 Seuraava omistaja oli Iniöläinen kauppias joka teki aluksesta Freja-nimisen liikkuvan myymälän. Alus liikennöi ”kauppalaivana” Turun saaristossa. Aluksen runko pellitettiin Turun telakalla 1960 luvun loppupuolella. Merenkulkuhallituksen alusrekisterin mukaan alus palasi Matkailu- ja Kuljetus Oy:n omistukseen vuosiksi 1991-1996 Hiekkaranta nimisenä.

 Turussa pidetyssä huutokaupassa joulukuussa 1996 aluksen hankki omistukseensa Lahtelainen Laivaravintolat Ritva Salmela joka myös toi aluksen Lahteen. Alus myytiin Marko Mikkolalle 14.04.1997 ja nykyiset omistusjärjestelyt tehtiin 15.04.1997. Aluksen omistaa Marko Mikkola ½, Petri Solonen ¼ ja Ismo Solonen ¼.

 Alukseen tehdyt mittavat kunnostus/ muutostyöt tehtiin vuosina 1997-2009. Aluksen puinen runko purettiin pala palalta ja alukseen rakennettiin uusi ”teräsruoto”. Teräksiset kansirakenteet rakennettiin uudestaan jolloin alukseen lisättiin mm. yläohjaamo. Sisätöiden osalta alus rakennettiin käytännössä kokonaan uudelleen, alukseen rakennettiin mm. kolme (3) kahden henkilön hyttiä, sauna, pentteri ja salonki. Merenkulkuvarusteiden osalta alukseen asennettiin mm. tutka, kaiku, meri-VHF, pc-pohjainen navigointijärjestelmä, sekä muu ammattiliikenteen vaatima turvallisuusvälineistö. Tulevaisuudessa on tarkoitus käyttää alusta pääasiassa oman perheen virkistys käyttöön mutta tarvittaessa alusta voidaan käyttää esim. vuokraveneenä.

Marko Mikkola

Comments