Harve historia

SYNTYNYT 1912 PIETARISSA
Aluksen tiedossa olevat historiatiedot ja merkittävimmät muutokset;
Lähes kaikki tunnetut voimakonevaihtoehdot ovat alusta kuljettaneet sen pitkän, värikkään ja monimuotoisen historian aikana. Historia jatkuu ja vanha laiva sopeutetaan muuttuvaan
maailmaan myös tulevaisuudessa.
1912 MS TSETVORTU S8 kuulamoottori ”Puolidiesel”
Tsaarin armeijan miina-alus. Crichton 45 hv kuulasytytysmoottori. Rakennettu Crichton Ohta
Pietarin telakalla. Ollut Viipurissa ja Suomenlinnassa merimiinoitustöissä. Pituus 13.7m.
Jäi Venäjän vallankumouksessa Suomen puolelle Suomenlinnaan. Myytiin sotasaalishuutokaupassa.
1921 SS KEKONKIVI Höyrykone
Ab W Gutzeit & Co. Höyryhinaaja 40 hv. Suuret muutostyöt tehtiin Savonlinnassa Laitaatsillan telakalla Suomen itsenäistymisen jälkeen. Miinanlaskulaitteet poistettiin, moottori vaihdettiin höyrykoneeseen. Höyrykattila ja varppauslaitteet asennettiin. Hinaajana Saimaalla, 1925 siirrettiin Iisvedelle. Pituus 13.9 m.
1958 MS KEKKO Diesel, Enso Gutzeit oy
Höyrykattila ja varppauslaitteet poistettiin ja peräkannen muotoa muutettiin. Wikströmin 50 hv dieselmoottori ja kiinteä potkuritunneli asennettiin. Moottorihinaaja, kotisatama Iisvesi. Pituus 14.8 m.
1969 MS KEKKO Diesel, Kymin Uittoyhdistys
Moottori 50 hv Wikström diesel. Hinaaja, kotisatama Äänekoski. Pituus 14.8 m. Moottori hajosi ja poistettiin 1974, laiva jäi Kymin Uittoyhdistyksen laituriin Äänekoskelle.
1976 MS HARVE 1 Diesel, Pertti Harvia
Suuret muutostyöt tehtiin Muuramessa teollisuusalueella. Uudet ylähytit rakennettiin ja käytetty moottori vaihteineen asennettiin. Huvialus Päijänteellä. Moottori 100 hv Valmet diesel 441 DMR vuosimalli 1952. Kotisatama Muurame. Pituus 14.8 m.
1982 MS HARVE 1 Diesel, Pertti Harvia
Poistettiin kiinteä potkuritunneli ja asennettiin Laitaatsillan telakalta löytynyt ”oikeankätinen” potkuri Jyväskylässä Keljonlahden satamanosturissa.
2001 MS HARVE Diesel, Pertti Harvia
Muutostyöt Jämsässä Kaipolan telakalla. Ylähytit ja kansirakenteet uusittiin. Runkoa jatkettiin, perähytti uusittiin. Ketjuohjaus muutettiin hydrauliseksi ja autopilotilla hallittavaksi. Huvialus. Moottori 100 hv Valmet diesel 441 DMR. Kotisatama Muurame. Uusi pituus 16.5m.
2015 ES HARVE Sähkömoottorit, Pertti Harvia huvialus
Muutostyöt Muuramen teollisuusalueella. Kokenut massiivinen 63 vuotias VALMET moottori pääsi pettämättömänä ja ehjänä eläkkeelle. Laivaan asennettiin sähköinen veto potkuriakselille, sähkökeulapotkuri hydraulisen tilalle ja sähkökäyttöiset markiisit peräkannelle. Vanhasta suuresta konehuoneesta osastoitiin yksi makuuhytti lisää. Sähkömoottorit 55 kW, 8 kW ja 4 kW. Agrekaatit 75 kW (Agco Sisu Power) ja 2.5 kW, aurinkopaneelit 360W, akusto verkosta ladattavissa. Kotisatama Muurame. Kokonaispituus 18m yhteysvenetelineineen.


Comments