Edit historia


Vuonna 1902 sai venäläinen kauppias Nikolai Nikolajevitsch Pertzoff tilaamansa aluksen helsinkiläiseltä Kone- ja Siltarakennus Oy:n telakalta heinäkuussa. Alus oli tarkoitettu satamahinaajan tehtäviin ja se kastettiin nimellä PERVENETZ (=EKA, YKKÖNEN,ESIKOINEN). 
Alus toimi Latvian Ventspilsisssä sekä Pietarissa, josta Paraisten Kalkkivuori Oy, sittemmin Paraisten Kalkki, PARTEK, sen osti syksyllä 1907 kalkkiproomujen hinaajaksi 13.000:lla ruplalla. 
Pervenetz kastettiin uudelleen yhtiön toimitusjohtajan Emil Sarlinin vaimon Editin nimen mukaan. Näin höryhinaaja EDIT työskenteli kalkkiproomujen hinaajana Paraisilta Helsinkiin.




Laiva oli neljä vuotta yhtiön omalla telakalla Paraisilla vv.1948 - 1952 rakennettavana n. 3,5 metriä pidemmäksi ja varustettavaksi silloisella uusimmalla tekniikalla uusin höyrykonein. 
Alus kävi yhtiölle tarpeettomaksi huolimatta 60-luvun vaihteessa tehdystä dieselöinnistä ja myytiin turkulaiselle Airiston Sora Oy:lle v. 1963 hinaamaan sora- ja ruoppausproomuja saaristomerelle. 
Ammattikautensa lopulla Edit seisoi Nauvon sataman tienoissa toimettomana v.1984Syksyllä 1984 jopparikaverukset Antti Ilomäki ja Kalervo Puskala hinasivat aluksen Reposaareen, jossa nykyiset omistajat Annukka ja Jukka sen runkomuotoihin ihastuneina tekivät kaupat romulaivasta, jossa ei ollut enää edes nimeä merkittynä. Kysyttyämme selvisi nimi EDIT ja laivan historia. Syksyllä 1984 laivan heikentyneet ja epätarkoituksenmukaiset kansirakenteet purettiin kokonaan. Alus hiekkapuhallettiin ja siihen asennettiin Porin Tikkukylän rannassa Ilomäen vuokraamalla telakka-alueella postiautosta peräisin oleva hyväkuntoinen marinoitu Leyland 680-dieselkone. Merikytkimeksi asennettiin Helsingin sinisistä busseista hankittu kunnostettu Voight-kaksinopeuksinen vaihteisto, jota hallittiin paineilmalla. 
Purku- ja perustöiden valmistuttua Porissa alus kunnostettiin runkona maanteitse > marraskuussa 1984 Lahteen, josta hinaaja Ruotsalainen vei sen talveksi 1984-85 Vääksyyn kantosiipialus Tehin satamalaituriin suunniteltavaksi ja rakennettavaksi. 
Keväällä 1985 pressuin katettu laivanrumilus hinattiin Lahden satamaan, jossa Edit vähitelleen rakennettiin toimivaksi laivaksi ja perheen uivaksi vapaa-ajanviettoalukseksi. Laivan suunnittelussa ja rakentamisessa oli suuri mertys vääksyläisellä Kari Rakkolalla. Heinäkuussa 1987 lähdimme ensikerran vesille lomallamme Päijänteelle.


EDIT-alus kiittää suuresti kunnostustöissä mukana olleita hitsari-Jussi Sonnista sekä Kari Suomalaista. Myös laivan rakentamiseen tarvittiin hyvää puuseppää, jona toimi uskollisesti Pentti Salonen, Pentin käsissä oregonmänty ja teak saivat laivaan sopivat muotonsa. Kone-asennuksissa Veli-Martti Hämäläisen osuus oli erittäin merkityksellistä. 
Vuonna 1991 EDIT-alukseen asennettiin käytetty pääkone VOLVO TAMD 120A-meridiesel sekä uusi Tonanco-merikytkin. Vuotta 1991 voidaankin pitää laivan uutena valmistumisvuotena vaikka jatkuvasti onkin rakennettu ja uutta merielektroniikkaa kohtuudella asennettu ajan myötä. 
EDIT on perheemme yksityiskäytössä toistaiseksi niin kauan kuin voimaa ja terveyttä riittää ...
Höyryhinuri Pervenets
Höyryhinuri Pervenets vasta valmistuneena Kone -ja Silta-rakennuksen telakan edustalla v.1902. (BES)


Comments